Sattusime eile ühel üritusel arutlema sellest, kas organisatsioonide kliendilehtedel on veel pointi või mitte. Teema jäi kuidagi kuklasse kinni ja mõtlesin veel koduski edasi, ehkki oma arust olin teema enda jaoks juba ammu selgeks mõelnud.
Kunagi tegin minagi silmade särades firma kliendilehte, aasta tagasi sai aga lõpetatud. Oleks ehk pidanud varemgi lõpetama, sest viimane pool kuni kolmveerand aastat käis asi lihtsalt inertsist.
Miks ma siis arvan, et kliendilehtede ja -ajakirjade aeg praegusel kujul on ümber saanud? (Pean siinkohal silmas selliseid asju, mida üllitatakse ajakirja kujul ning kus püütakse asja huvitavamaks tegemiseks kirjutada ka kõigest muust kui oma organisatsiooni toodetest. )
Esiteks arvan ma, et AD 2006 on organisatsioonidel juba natuke naeruväärne pingutada "oma väärtuste edastamise" ja "missiooni tutvustamise" nimel. Eriti kui seda püütakse teha mingil nö varjatud või intelligentsel moel, näiteks tutvustades oma kliendilehes mõne prominendi mõttemaailma lootuses, et kõik hea sealt ka lehe üllitanud firmale üle valgub. No ei valgu. Ja kui tahetaksegi teha üldhuviajakirja, siis tehtagu - kuid ärgu nimetatagu seda kliendileheks ega pikitagu kommertsuudistega.
Teiseks, kliendileht on ebaoperatiivne ja kohmakas. Pole mõtet ära trükkida kvartalivanuseid uudiseid püüdega klientide-lugejate maailmapilti avardada: huvilised on neid kiirematest kanalitest juba ammu näinud, mittehuviliste maailmapilti ei avarda nad tõenäoliselt ka kliendilehe abil. Infot, mida inimesteni suruda püütakse on lihtsalt niivõrd palju.
Kolmandaks, firma kommertssõnumeid (tooteid, teenuseid, kliendihüvesid) tuleb praegu inimesteni viia segmenteeritumalt. Üks ja ühine kliendileht seda aga ei võimalda ning mitut segmenteeritud versiooni teha läheks rämedalt kalliks, kui tegu on trükitud lehega. Internetilehti ja meilitsi saadetavaid asju ei saa aga liiga pikaks ajada, mõttekam on siis saata see lihtsalt konkreetne asi ilma väärtuste ja missiooni lisadeta.
Ja üle kõige meeldib mulle Petsi mõte: sul peab olema nii sigahea toode, et sinu "kliendilehte" teevad teised. Sinu toodet peab olema uhke omada ja uhke sellest kirjutada-rääkida.