Get a life!

Kaja kirjutab elust ja kõigest, mis selle sees on

Oh aegu ammuseid

Arvutist üht vana faili otsides leidsin kogemata teise, veel vanema. Oma ametijuhendi (ka lisatud dokumendifoto pärineb sealt) aastast 1999. Ajast, mil olin oma tööd ja karjääri praeguse tööandja juures värskelt alustanud. Lugesin ja nostalgialained lõid üle pea kokku.

Minu esimene töö siin firmas oli midagi sekretäri, referendi, tekstikirjutaja, webmasteri ja klienditeenindaja vahepealset.

"Põnevaim" ülesanne oli vaadata hommikul läbi kõik perioodikaväljaanded, teha telekommunikatsioonivaldkonda puutuvatest uudistest ning konkurentide printreklaamidest koopiad, paigutada kõik see staff lõika-kleebi meetodil (kääride ja liimiga loomulikult, mitte arvutis) vähendatud kujul A4 formaadile, võtta personali andmebaasist välja tänased sünnipäevalapsed ning kirjutada nende nimed koos kauni salmikesega samale A4-le. Siis tuli nimetatud A4 pealkirjastada "Infoleht. Sisemiseks kasutamiseks" (päis, oh õnne, oli arvutis olemas), lisada kuupäev... ja paljundada seda lehte kõigile töötajatele. Igal hommikul käisin nagu postiljon Petshkin maja peal värsket Murzilkat jagamas.

Sellest tööst saigi üks minu esimesi reforme. Kuna lehtedele olid tekkinud juba internetiväljaanded, copy-pastesin edaspidi artikleid sealt - ning hakkasin saatma infolehte kõigile töötajatele e-mailiga. Mõne aja pärast hakkasime juba monitooringuteenust sisse ostma ning sünnipäevalaste info sai kuvatud automaatselt siseportaali (mille loomisel oli suur osa Leivol, kes töötas siis ühes partner-IT-firmas).

Firma tollane internetikülg polnud ei halvem ega parem kui teised tollased. IT-juht Priit oli selle vabal hetkel oma kätega valmis teinud ning nii ta seal kedagi segamata rahulikult tiksus. Kui midagi muutus- näiteks sündis uus teenus - lisasime sinna uued asjad. Seda juhtus aga umbes kord paari kuu jooksul ning nii võis veebi haldamisega kenasti hakkama saada.  Siis aga võttis meie tollane reklaamijuht Kaido kätte pöörase veebiuuenduse - kodukale sai pandud näiteks pildid ning tekkis kujundus ja infoarhitektuur. Viimane sündis nii, et kolm kõva kasutajaliideste spetsialisti - mina, Kaido ja Priit - kirjutasime kõigi teemade pealkirjad märkmepaberilehtedele, laotasime need nõupidamisteruumis lauale laiali ning jagasime võimalikult loogilistesse hunnikutesse. Nende hunnikute alusel sündiski siis menüü.

Üllatuslikult püsib see ülesehitus suuremas ulatuses siiani. Ainult pööraselt palju on uusi asju tulnud ning kuna neile pole päris õiget kohta, siis üldiselt valitseb kodukal praegu paras kaos. Aga veebi kui olulise teenindus- ja infokanaliga tegeleb meil nüüd mitu tõepoolest tarka inimest ning see pannakse põhjalikult uutele alustele.

Uuendatud veebil oli ka üks oluline uuendus: sündis rubriik "Saada oma küsimus". Ja kuna tollal ei osanud keegi uneski näha, et kodulehekülge võiks vaadata kui teeninduskanalit, oli see lihtsalt üks turunduse värk. Mis tähendas, et kõik veebi kaudu esitatud küsimused jooksid minu meilile ning minu tööülesanne oli neile vastata. Õnneks tuli küsimusi vähe, ehk kümmekond päevas. Igatahes oli sellest niipalju kasu, et varsti teadsin une pealt kõiki hindu, teenuste nüansse ja levinumate telefonimudelite eripärasid. Ja kuna ma mõnikord kirjutajatega kildu viskasin (mida tegelikult ju ei tohi firma nimel vastates teha, aga tollal polnud veel meili teel vastamise reegleid ja etiketti välja kujunenud), tekkis mul aja jooksul lausa oma fännklubi. Kolm inimest - kedagi neist pole ma kordagi näinud - kirjutab siiani otse mulle, kui midagi küsida või kurta tahavad. Ja üks, kes kliendiinfoga suhtleb, palub alati PS-is mind tervitada. Selle üle on mul muide väga hea meel.

Praegu vastab meili teel tulnud päringutele terve grupp kliendiinfo osakonna töötajaid. Meilipäringute maht on nii suureks läinud. Ning kui keegi arvaks, et elektroonilist rada pidi tuleva küsimusega peaks küsimuse laekumise kanalit arvestades tegelema turundus, naerdaks see inimene vist lihtsalt välja.  

Minu vastutada olid ka kõik tootejuhendite tekstid. Kui sündis uus teenus - ja neid sündis tollal ikka nii kord paari kuu jooksul - istusin insenertüüpi inimeste lauanurgal ja üritasin asja kohta võimalikult palju teada saada. Tehniline dokumentatsioon teenuse kohta muidugi oli, aga kogu müügijutt ja kliendikasud said nende vestluste käigus läbi arutatud. See oli minu jaoks alati väga huvitav ülesanne. Ning kuigi alguses mõned kolleegid uude marketroid-plondiini mõningase pessimismiga suhtusid, saime varsti päris hästi jutu peale. Eks ma suutsin end tõestada. Siiani on mõnusalt meeles üks hämmastus: "Mis, sa teed bitil ja baidil vahet?" - olin nimelt mingis tekstis selle näpuvea parandanud... Jutulesaamise tulemus oli aga see, et tehnilist juttu jäi kliendile antavasse juhendisse ikka liiga palju sisse - lasin (ja lasen tegelikult siiani) end igasugustest skeemidest ja tehnoinfost liiga kergesti ära võluda ning eeldan, et see tundub kõigile oluline. No ei tundu, ja miks peakski.

Praegu ma enam täpselt ei teagi, kuidas tootejuhendid sünnivad. Tõenäoliselt kirjutab esialgse info kokku tootejuht ja siis teeb oma töö reklaamiagentuur.

Mis on aga tõeliselt hämmastav: enamik tollaseid algusaasta olulisemaid kolleege on siiani kolleegid. Millegipärast siit organisatsioonist nii lihtsalt ei lahku - selleks peab mujalt ikka väga hea pakkumine olema... Nagu oleksime töölepingule andnud mitte allkirja, vaid kolm tilka verd.

Kommentaarid (11) -

  • Siiri

    09.11.2006 05:40:32 | Vasta

    Üritasin kolm aastat tagasi EMT-lt teada saada, et kuidas oli tehniliselt võimalik mind ühendada Ameerikas olnud inimesega, kui ma valisin vale koodiga numbri (USA kood on 1, mina valisin algusesse number 2-e, mis pidavat olema Egiptuse kood) ja samal ajal küsida raha Aafrika kõne eest (mis oli kolm korda kallima tariifiga). Küsimus tekkis mul siis, kui leidsin arvelt rea "kõned Eestist Aafrikasse" ja enda teada ma Aafrikasse helistanud polnud. Rääkisin ikka Ameerikas olnud inimesega (neljanda valimisega sain täitsa õige inimese kätte) ja ei taibanud sellepärast, et ma midagi valesti olin teinud (ehk siis järjekindlalt valinud 2-ga algavat numbrit).
    Kirjavahetusest EMT ametniku Margitiga sain targemaks ainult niipalju, et 2 on Egiptuse kood. Küsimusele, et kuidas on tehniliselt võimalik mind ühendada Ameerikaga ja siis kõne ikkagi fikseerida Aafrika kõnena, mulle enam ei vastatud. Mind huvitas tõesti ainult asja tehniline külg, ma pole kellegi peale pahane - sain ju õigele inimesele väga kiire teate üle anda vaatamata sellele, et valisin vale numbri Smile Ilmselt on tehniline külg nii keeruline, et tavalisele EMT kliendile ei jõua seda keegi ära seletada Smile Või osatakse EMT-s inimeste mõtteid lugeda?
    Olen ise ka ühe ettevõtte sünni juures olnud ja organisatoorseid lahendusi välja mõelnud ja - oli huvitav aeg. Ilmselt oleksin seal ettevõttes siiani, kui elu poleks mind Ameerikasse kutsunud.
    Igatahes jõudu!

  • K

    09.11.2006 12:33:55 | Vasta

    Selline menüü koostamine on muideks kasutatavuse õpikutes täitsa soojalt soovitatud meetod.

  • Fre

    09.11.2006 12:43:55 | Vasta

    Sas staff sõna stuff eestikeelne tõlge?

  • Fre

    09.11.2006 12:47:07 | Vasta

    Ja no mis nostalgica...
    Veel enne seda oli teenus Kõnepost millest keegi aru ei saanud ja siis tehti teenus Lihtne Kõnepost millest ikka keegi aru ei saanud. Sest kõnepost pole ju mingi lihtne asi, eksole.

  • Kaja

    09.11.2006 15:38:35 | Vasta

    Siiri - ma tõesti ei oska öelda, kuidas Sinu juhtum võimalik on Smile Kuna on kolm aastat möödas, siis ei anna aka kõnekirjete järgi ilmselt enam midagi tuvastada ega otsida...

    Fre: ütleme nii, et minu eestindus Smile vigane sealjuures Smile

  • siuu

    09.11.2006 22:19:51 | Vasta

    tervitused Elionist! mina olin see nn webmaster Eesti Telefonis, kes aastast 1999-2001 (?) vastas kõigile klientidele, kellele tuli pähe e-mail meile kirjutada... nüüd tegelevad sellega otse loomulikult klienditeenindajad ja mul on kahju, et ma ei ole kõiki tolle aja anekdootlike juhtumeid arhiveerinud...

  • Kaido

    10.11.2006 09:01:59 | Vasta

    Oh aegu lõbusaid. Ma olin siis punase ülikonnaga ja 20 kg kergem. Ja Priiduga vaidlesime pidevalt filmide ja muusika üle Smile. Igatahes oli väga lahe aeg. Kõik oli nii uus ja mitteformaalne.

  • Kaja

    10.11.2006 09:54:03 | Vasta

    Siuu: tere, kaaskannataja Smile Ja ma vist mõtlesin selle viite peale välja ka, kes Sa päriselus oled. Ajaveebi olin külastanud ka varem, aga selle peale ei oletanud veel midagi.

    Kaido: Välise atribuutika meenutamisel tuleb veel meelde müügiosakonna ühiskasutuses olev vana kandiline Volvo, mida kutsuti Kirstuks ja millega ka meie aegajalt oma sõite tegime. Ja osakonna ühiskasutuses olev esimene sülearvuti, millega ma tehnilist revolutsiooni tegin - kirjutasin koosolekute protokollid otse arvutisse - asi, mis tollal kõik ahhetama võttis Smile

  • Tupsukas

    12.11.2006 21:52:32 | Vasta

    Kaja, mul tuli meeletu nostalgia peale, ikka positiivses mõttes. Olid ikka ajad ja majad Smile Ma ei saa üle ega ümber ajalehtedest, mida oli minulgi au sirvida-lõigata-kleepida-paljundada. Mäletan, et pikka aega oli EMT siselehe tiraaž 101 tk Smile

    Kui mängus pole kolm tilk verd, siis on vähemalt väga pikad juured alla kasvatatud.

Lisa kommentaar

Loading