Get a life!

Kaja kirjutab elust ja kõigest, mis selle sees on

Rulluiskudel, vol 2

No mitte ei saa aru - rulluisutamine, mida tundub oskavat igaüks - ka need, kes elus ühtegi muud sporti ei tee - on minu jaoks täiesti ülesaamatu. Mina, kes ma üldiselt ikka vapper olen - ma lihtsalt kardan! Kardan asfaldile kukkuda ja haiget saada. Kardan tasakaalu kaotada, eriti kui kiirus suuremaks läheb. Kardan pidurdada ja pöörata (tavalistel uiskudel ma seda tegelikult oskan, või vähemalt kunagi oskasin). Kardan üldse igasuguseid asju. Ja koba olen ma ka.

Täna viis Leivo, kel on ammendamatu kannatusvaru mulle rullitamise saladuste õpteamisel, mind esimest korda Rocca-al-Mare ja Kakumäe rattatee ringile. Mis tähendas senise lauge ja sileda õppimisraja asendumist krobelisema katte, lainetava asfaldi ja tänavaäärekividega.

Eriti kohutav (minu jaoks!) oli üks "mäest" laskumine, mille all kohe tänavaäär. Seal oleksin ma ka kukkunud, kui Leivo poleks mind toetavalt kinni püüdnud. Ja muidugi ma kartsin, ja muidugi ma hädaldasin ja kiljusin.

Aga ma ei jäta jonni. Tänase päeva tarkused olid:

* ei tohi hoida keharaskust kuskil jalgade keskel, vaid konkreetselt sellel jalal, millel veered (sellest ka rullitajate "kõikumine" ühelt küljelt teisele)

* peab püüdma ühel jalal pikemalt liuelda, mitte tõukejalga kohe taas maha panna

* peab püüdma jalgu paralleelselt hoida (mitte pahkluust sissepoole väänutada, rullininasid mitte V-täheliselt laiali ajada - see on tegelikult peamine, milleta punktid 1 ja 2 ei õnnestu).

Ja üle kõige pean endale sisendma, et kukkumine polegi ilmselt nii hirmus. Mul on ju kõik võimalikud kaitsmed peal.

Vot nii.

Kommentaarid (13) -

  • Leivo

    16.04.2007 01:19:55 | Vasta

    Pukti 3 juures toon omapoolse kirjelduse:
    1. Kui tagant vaadata, siis uisud moodustavad all A-tähe (väga tüüpiline lastele, algajatele ja inimestele kellel on uisud lõdvalt jalas)
    2. Vaja oleks, et moodustaksid I-tähe (st. jalad ilusti sirged ja alla välja paralleelsed)
    3. Selleks peab püüdma teha uiskudega V-tähte (vähemalt kehale tundub, et teed V-tähte, tegelik tulemus on I-täht Smile

  • viivi

    16.04.2007 20:45:18 | Vasta

    ilmselt on siin kõige suurem probleem hirm. Kui seda ei oleks, siis tuleks muu juba vabamalt välja. Sellest saab üle ainult uisutades ja veel kord uisutades.
    Kui sa Kaja talvel suuskadega suudad uisutada, siis proovi nüüd uiskudega samamoodi pikka tõuget teha, kus tõukel kandub kogu raskus ühele jalale ja sa nauditki seda veeremest kuni teed tõuke teise jalaga. See küll kõlab lihtsalt ja ma usun sind, et on algul raskesti teostatav, kuid loodan et äkki said nipist aru. Lühikesed ja tihedad tõuked viivadki tasakaalust ära.
    Edu sulle!

  • Andres

    17.04.2007 00:11:11 | Vasta

    Tuleb tuttav tunne ette, minu jaoks on tänase seisuga ületamatud küsimused pidurdamine ja keeramine...
    Kuna mul nii head õpetaja pole, tuhlasin internetis ja leidsin maakeelse - http://www.hot.ee/peib/rulluisutamine.htm
    Ja sarnasus tavaliste uiskudega pööramises... kas tõesti... ;)

  • Liisu

    17.04.2007 02:18:12 | Vasta

    sa ei ole oma hirmus üksi -- mina keeldun kategooriliselt rulluiskudele ronimast, sest ma lihtsalt kardan neid ja ei pea neid stabiilseks liiklusvahendiks. aga noh, ma pole eriti suur sportlane muidugi kah...

  • kristina

    17.04.2007 07:38:38 | Vasta

    Hirm läheb üle,kui asja käppa saad ja niiöelda asjast üle hakkad olema. See on täpselt nagu autojuhtimine - kui kunagi pole seda teinud, siis alguses on väga õudne, aga mida edasi, seda mõnusamaks muutub. Lõpuks toimub asi automaatselt. Uisutades samamoodi.

    Ja nipp tõesti tundub olevat selles, et sa liugled jalalt-jalale. täpselt nagu talvel uisusammu tehes. Ja liugu alustad täpselt teise jala lähedalt, sest muidu kisub kogu kaadervärk harki ja siis on ta tõesti rohkem tasakaalu kaotamise piiril koperdamise moodi.

    Rullitada on niiii mõnusSmile)))

  • Kaja

    17.04.2007 09:18:33 | Vasta

    Talvel uisusammu teha pole mingi mure, siis on kukkumiskohaks külje all pehme lumi Smile Nii et jah, eks ma pean lihtsalt veel ja veel uisutama ning kartusest üle saama.
    Kui mõelda, et jalgrattaga kukkumise hirmust sain üle pärast seda, kui kord Alariga rattasarved risti ajasime ja 40 km/h kiiruse juures asfaldile lendasime - ja see polnudki NII hirmus ja valus, kui ma kogu kartnud olin -, siis... äkki peaks rulluiskudel alustuseks kah paar korda kukkuma? Smile

  • Age

    17.04.2007 09:46:52 | Vasta

    Äkki oleks abiks, kui võtad esialgu kätte käimiskepid? Tasakaalu hoidmiseks ja lihtsalt julgustuseks?

  • luarvik

    17.04.2007 17:36:09 | Vasta

    Parema balansi saamiseks uiskudel aitab põlvedest kergelt kõverdatud poos. Pulksirged jalad ja krampis keha ei anna tulemust. Siis tundub, et uisutaja hüpleb naljakalt. Vaja on julgelt lõdvestada terve keha ja oskus tuleb loomulikumalt kätte. Kui sa kasutad uiske millel on pidur, siis pidurdades vii see jalg millega pidurdad teisest pisut ettepoole ja keha raskus tagumisele jalale - märksa parem tasakaal taas tagatud.

  • Kaja

    18.04.2007 09:39:37 | Vasta

    Ma ülbelt ostsin endale muidugi oskajate inimeste rulluisud - need, millel pidurit pole Smile

  • viivi

    18.04.2007 13:05:33 | Vasta

    Seda tagumist pidurit pole seepärast, et spetsialistid seda ei kasuta. Pidurdatakse uisuga. See käib nii et veered ühel jalal ja paned teise taha risti maha, nii et kõik rattad on samas suunas sinu õlgadega ning lohistad seda tagumist jalga mööda maad. Kui vaja siis natukene ka surud, siis peatub kiiremini.
    Pidurdasin minagi algul selle uisu küljes oleva piduriga, kuid kui sai paar korda proovitud teist varianti, siis nüüd tundub see kõige kiirem ja turvalisem.
    Harjutamist!

  • Leivo

    18.04.2007 22:37:39 | Vasta

    Sellest tagumisest pidurist.
    Ilmselt on inimesed erinevad - mind pole selle puudumine kunagi häirinud - õigemini siis õppisin kohustuslikus korras rullidega pidurdamise ära.
    Kreetele ostsime sel aastal uued uisud ja eile ta lausa palus, et ma võtku tal nüüd kah see pidur ära, et ta ei saa korralikult sõita.
    Tema tahaks keerutada ja piruetitada, kuid see va tobe pidur jääb ette.
    Ja ratastest - paari aastaga on rataste läbimõõt oluliselt suurenenud - näiteks Kajal ja minul on 80mm läbimõõduga rattad, mis 3 aastat tagasi olid väga kõva sõna. Täna aga sai Kreete juba 84mm rattaga uisud - ilmselt järgmisel aastal hakkan enda uiske vahetama - tea kas siis juba oleks paras 100mm või miski 120 valida Smile

  • Luarvik

    23.04.2007 13:54:46 | Vasta

    Hmmm, 120mm läheb keeruliseks. Kas neid üldse tehaksegi tavauisule? Ehk mingid eksperimetvariandid. Vastuväited üle 100tele ratastele seisnevad selles, et uisutaja jääb maast liiga kõrgele, muutub tasakaalukese jne, jne. Nelja rattaga 100sed on praegu lagi. 5rattaga 100seid ei tehta. Kiiruisutajatel puudub momendil ka kindel seisukoht kummad on kiiremad kas 5x84(90) või 4x100. Vahet ei ole, kõik sõltub juba sõitjast. Täpselt nii, et ei ole vahet kas on abec 5 või 7, selleks et vahet tunda peavad kiirused olema juba auto kiirustele ligilähedased.

  • Leivo

    24.04.2007 21:19:16 | Vasta

    Igatahes 110mm rattad on juba täitsa olemas. Tegemist siis Powerslide uiskudega (C2 Pascal Briand Pro), mis on eriti kiire sõidu jaoks mõeldud. Loomulikult siis 4x110.
    Nii et veel mõned eksperimendid ja paari aasta pärast näeme 120 rattaid Smile

Lisa kommentaar

Loading