Get a life!

Kaja kirjutab elust ja kõigest, mis selle sees on

Tarbija haarab klaviatuuri: supermarketite iseteenindus

Suure rõõmu puhul, et iseteenindus jõudis minu kodusesse Marienthali Selverisse, panen kirja oma kogemused supermarketite iseteenindusega.

Olen iseteeninduse kasutaja nii Prismas kui Selveris ja oma kogemuste põhjal üldistan, et tegu on kahe põhimõtteliselt erinevale tarbijagrupile suunatud kontseptsiooniga.

imageSelveri iseteenindus on väga mugav, kui sul on vaja osta palju asju. Esiteks on suuroste soosiva käru küljes iseteeninduspuldi hoidik, kuhu pulti on mugav käest panna, samas kui korviga väikeasju osteldes  kipub tekkima “kaks kätt kinni” efekt. Ning palju asju ostes on eriti märgatav kasu sellest, et saad läbipiiksutatud ostud panna kohe kotti ning sealt juba kodus kappi-külmikusse. Jääb ära tramburai “10 pakki piima kärusse-kärust kassalindile-kassalindilt kotti” – jättes isegi kõrvale nimetatud kaubaartikli lekkeohtlikkuse sellise väntsutamise käigus, on mugavuse vahe mitmekordne. Ja puldil saab sisestada koguse numbriga, st ei pea kümme korda järjest koodi piiksutama.

Muide, alles äsja õppisin Katilt koos temaga poes käies, et piiksutatavat koodi ei peagi otsima kauba pealt, vaid piiksutada saab ka kaubariiuli küljes olevat hinnasilti! Ise polnud ma selle peale tulnudki. Üks väike mugavusnipp jälle juures.

Selveri iseteeninduse ebameeldivaks küljeks on muidugi ostukontroll, mis nagu issanda needus tabab sind alati kas siis, kui sul on ülipalju kaupa või siis väga kiire. Ja vähemalt minu meelest on ostukontrolli ka ülemäära sageli – aga noh, ma ju ei tea, kui palju inimesed meelega või kogemata näppavad…

“Kas te tõesti tahate selle hunniku kõik uuesti läbi piiksutada?” küsis Leivo, kui sattusime ostukontrolli hiiglasliku kärutäiega.

“Ei!” ütles teenindaja rõõmsalt ja asus piiksutama. Kui kõik viimse pärmipulgani klappis, saime vastutasuks lausa kaks väikest Laima šokolaadi (mis tegelikult meile kummalegi ei maitse, aga teenindajale tagasi anda tundub millegipärast kah nagu kuidagi veider).

imagePrisma iseteenindus näib olevat suunatud pigem väikeostjale, kes ostab korraga vähe. Sest vähegi suurema koguse korral on süsteem “aseta kaup kaalule ja ära seda sealt enne maksmist eemalda” äärmiselt ebamugav. Asjad lihtsalt ei mahu sinna kaalu peale! Lisaks häirib mind kui riidest või jutest ostukottide kasutajat see, et oma kotti ei saa sinna kaalule panna, et ostud kohe koti sisse laduda: kaal tuvastab tundmatu objekti ja nõuab selle eemaldamist. Seega, kui iga kord just uut Prisma kilekotti ei osta, tuleb kaupa ikka kolm korda ümber laduda: riiulilt kärusse-kärult kaalule-kaalult kotti. Ajavõit null, ebamugavust suurema ostukoguse puhul palju: lisaks juba toodud kaalu väiksuse teemale ei ole vähemalt mina Prisma süsteemis leidnud, kuidas sisestada kogust numbritega, nii et kõik 10 pakki piima või 20 kohukest tuleb ükshaaval läbi skanneerida… Lisaks ei meeldi (puhtsubjektiivselt) mulle ka see lärm, mida Prisma iseteeninduskassad oma hääljuhistega teevad, aga selle olen ma valmis siiski leplikult ära kannatama.

Prisma süsteemi mugavus on muidugi see, et iseteeninduse kasuks saad otsustada igal hetkel: nähes pikka kassasaba, võid vabalt iseteeninduskassasse siirduda, isegi kui sul algul seda plaani ei olnud.

Aga jah, nädala sisseoste oste teeme me just suuroste soosiva iseteeninduse pärast Selveris. Ehkki päris huvitavatena tunduvad ka Prisma “telli ja tule järele” või Maxima kojutoomisega tellimise süsteem, siis seda ei ole me seni veel proovinud.

Kommentaarid (5) -

  • krp

    30.03.2015 22:20:40 | Vasta

    Selveris on võimalik ka osaline kontroll (kahjuks pole aimugi, kuidas või mille alusel seda määratakse). Mul paluti viimati 4 suvalist asja kotist välja tõsta ning sellest piisas.

    Prisma miinuseks on ka see, et kassaaparaat on suhteliselt madal -isegi mul mitte väga pikana on ebamugav piiksutada.

  • kaur

    01.04.2015 15:01:10 | Vasta

    Selver norib minu arust mingit kaarti, mida mul ei ole ja kuniks vähegi võimalik,  ei tule kah. Ma olen loyalty-kaartide kaasaskandmisele põhimõtteliselt vastu. Või saab kuidagi ilma selleta kah?

  • Krista

    01.04.2015 21:39:22 | Vasta

    mina olen ka Selveri fänn. Vahel on mõnus minna ühte asja boonuspunktide eest võtma. Teed oma piiksu ja kassas valid, et boonuse eest ja oleks nagu tasuta saanud Smile. Trenni mõttes olen ka ainult kotiga poes käia. Ostangi nii kaua kuni kott raskeks muutub Smile, enamasti piisab puu- ja köögivilja lettidest.

    Mulle tundub, et ostukontrolli on just vähemaks jäänud. Viimased korrad on kõik olnud osalised ja ise vaatab kotist, mida piiksutab ja ise ei pea midagi väljagi võtma.

    selline kaart on ka olemas.... www.lhv.ee/.../

  • Kaja

    06.04.2015 09:53:37 | Vasta

    Krista, Sa avasid praegu mu silmad ja mul on tõeline Heureka!-avastus: Väikeoste tehes ei peagi Selveris ju ostukorvi võtma, piisab ju kotist käevangus, kuhu asjad sisse panna! Millegipärast on see ostukorvi võtmine nii juurdunud harjumus, et ei tulnud pähegi, et saab ju ka ilma. Ilmselt on see lapsepõlvest pärit posttraumaatiline sündroom nõuka-aegsetest ABC-tüüpi kauplustest, kus oli väljas karm kiri "Ostukorvita ei teenindata!" Smile

  • Aet

    06.04.2015 20:17:37 | Vasta

    Prismas saab küll oma kotti kasutada. Enne ostude piiksutamist tuleb ekraanilt valida "oma kott", see sinna kaalule asetada ja siis ostude piiksutamisega edasi minna.

Lisa kommentaar

Loading