Get a life!

Kaja kirjutab elust ja kõigest, mis selle sees on

Ära tooda rämpsu?

Tänane Kontakti internetiturunduse töötuba oli üle ootuste huvitav. Istusin vastupidiselt oma esialgsetele plaanidele kõigi loengute ajal kohal ja kuulasin. Huviga.

Minu ja Petsi ühisettekanne (slaidid leiab siit) läks ka kenasti, arvan ma. No mis viga esineda koos Tehnokratiga, kes teemat nii hästi valdab ja ka hästi edasi anda oskab! Sest nagu ma teemat pakkunud Kristjanile kohe alguses ütlesin, poleks vast eriti veenev, kui mina oma tavalise kasutaja kogemuste baasil hakkaksin pajatama näiteks RSSi imelisest maailmast... Nüüd aga oli kenasti tasakaalus minu kui juuseri praktiline pool ning Petsi teadmine. Vähemalt endale tundub nii.

Enamvähem kõigist ettekannetest käis erinevas sõnasuses läbi juhtmõte: Don´t make a crap! Mitte et ma seda enne poleks teadnud, aga mingis kontekstis hakkavad vanad tõed äkki uuena mõjuma ja valgustavad ootamatult mingeid seiku, millega muidu lihtsalt harjunud oled. No näiteks, et kas pressiteated peavad ikka olema nii professionaalselt korporatiivsed, et keegi neid peaaegu lugedagi ei viitsi. No muidugi, päris "jou, klemm" stiilis neid kirjutada ei saa, aga tuima ametlikkust annaks vähemaks rookida küll.

Või maksaks see äkki kurjalt kätte? Mina pole näiteks aastaid lisanud teadetele taustalõiku firma kohta, mida pressiteate reeglid ette näevad - see korporatiivne "suurim ja kvaliteetseim mobiilsideoeraator jne" on tundunud mõttetu ballastina. Aga konkurendid panevad sellise info oma teadetele juurde ning kui varem see avaldamisel välja kärbiti, siis just viimasel ajal on online-meedias avaldatud teated kogu oma ametlikkuses. Mu pealik on õnneks tark ja seda probleemiks ei pea, kuid mõnigi nö tavalisest inimesest kolleeg on mu tähelepanu juhtinud, et millegipärast "lehed" kunagi  ei kirjuta meie kohta, et me oleme suurim ja parim... Nii et äkki see läheks ka muudele "tavalistele inimestele" korda ja ma peaksin hakkama teadete otsa ballastpropagandaga tampima?

Ning üks maakonnalehe ajakirjanik küsis hiljuti, et kui mõlemad EMT konkurendid ütlevad, et just nemad püstitavad Eesti Vabariigis kõige rohkem maste, siis kumb neist tegelikult kõige rohkem püstitab ning miks EMT pärast 1996. aastat iga nädal enam oma sellealastest saavutustest ei teata. Tema küsis seda küll läbi irooniaprisma ning tegelikult üldse ei soovinud veel ühte iganädalast mastiraportit oma postkasti - aga äkki "tavaline inimene" siiski arvab, et kui pidevaid parendamise, suurendamise ja hoogustamise uudiseid ei tule, siis seda ka tegevusena ei toimu?

Nii et elu justkui veaks hoopis rämpsutootmise poole. Aga tahaks ikka ilma hakkama saada, eriti kui ka kõik sümpaatsed inimesed niimoodi ütlevad.
____
Täiendatud: Mari Sarv kirjutas Eesti Päevalehes ka loo meie ettekandest. Aitäh :)

Kommentaarid (14) -

  • Jüri Kaljundi

    19.04.2006 00:27:51 | Vasta

    Mulle tundub, et Eestis on vähekasutatav pressisuhtluse vorm selline "kodune kiri ajakirjanikule" tüüpi tekst. See võib olla nii tavaline e-kiri kui ka blogipostitus. Küsimus on siin aga kahepoolne. Sageli on ajakirjandus laisk või õigemini on tal lihtsalt kiire. Palju lihtsam on võtta valmiskirjutatud teade ja see 90% ulatuses lehte või online-väljaandesse panna. Vabas vormis suhtlus tähendaks seda, et ajakirjanik peaks midagi ise tegema, suhtlema allikaga, tekitama kahepoolse diskussiooni ning reaalselt asja vastu huvi tundma. Välismaal on palju tehnoloogiafirmasid, ka selliseid keskmise suurusega, kes ei tee ühtegi pressiteadet. Reaalse töö teevad nende eest ära meedia esindajad. Meil on midagi selles suhtes paigast ära või siis eilsesse päeva jäänud.

    Aga Kaja või keegi teine EMT esindajatest võiks proovida mõne EMT uudise avaldada just oma ajaveebide kaudu, vaataks, kaugele ja kui kiiresti see jõuab.

  • Larko

    19.04.2006 02:31:33 | Vasta

    Rahvatarkuse väitel olevat enesekiitus niivõrd tähtis, et seda ei tohiks jätta teiste teha. Minu postkastisse laekub kohutavalt palju "pressiteateid", mille sisuks on mõttetu enesepromomine. Need viskan koheselt prügikastisse ja kuriteo kordamise puhul rakendan läkitaja suhtes karmilt spämmifiltreid.

    Samas saan aru, et toimetustes enamasti ei olegi ajakirjanikke, kes saaksid rahulikult asjadesse süveneda, teha taustauuringuid ja viia end teemadega kurssi. Sellest tulenevalt käibki asi sageli nii nagu Jüri siin eelpool kirjutab: pressiteated avaldatakse ligi sellisel kujul kui need kätte saadi. Onlinetoimetustes tõlgitakse lihtsalt mõni uudis välisveebist vaevumata isegi mitmeid allikaid kontrollima. Selleks pole lihtsalt aega, kahjuks sageli ka tahtmist mitte.

    Suure ilma kvaliteetväljaannetes on toimetustes inimesi, kes maruharva ise midagi kirjutavad, mis lugejani jõuaks. Need käivad üritustel, suhtlevad inimestega, varustavad toimetust mitmest allikast pärinevate teadmistega, mida jagavad operatiivselt kirjutavate ajakirjanike toodangu tarvis. See teebki väljaandest kvaliteetse. Võib-olla on Eesti turg liiga väike et miski muu kui kollane ajakirjandus ennast ära tasuks.

  • must

    19.04.2006 07:34:03 | Vasta

    Aga miks saadab EMT kirju, kus aadress on kirjutatud A4 lehele, see kunstipäraselt kokku voldit, nii et aadress on ümbriku aknast näha. Mingit muud infot lehel pole. Mõttetu kräpi tekitamine ju.

  • aabram

    19.04.2006 10:30:34 | Vasta

    Kõige parem reklaam on see, mida teevad kliendid. Eile just arutasime, kuidas üht inimest mobiilistada ja teemaks oli teenusepakkuja valik. Hoolimata sellest, et Tele2 muudkui maste püsti ajab, on tal endiselt juures maik "Q-GSM, kõige viletsam levi", nagu jutu sees selgus. Püstitage või mitte, reklaamige või mitte, inimeste teadvuses kinnistub jutt, mida räägib sõber või naaber, mitte see, mida pressiteade või välireklaam väidab. Selliste sissejuurdunud arvamuste kummutamiseks on vaja rohkemat, kui plakatit või pressiteadet ja see rohkem ei tähenda mitte kahte plakatite või kahte pressiteadet Smile

  • Octavianus

    19.04.2006 11:49:06 | Vasta

    noppides kyll tekstist vaid yhe rea, tahan siiski vaielda kalli konkurendigaSmile
    kui operaator1 argumenteerib ennast parima leviala kaudu ning operaator2 tõepoolest pystitab aastaga rohkem maste kui teised kax kokku.. siis sellest teavitamine on o2 jaox minu arust vägagi argumenteeritud. või kuidas.

  • helen

    19.04.2006 11:49:11 | Vasta

    See iganädalane uue masti püstitamise jutt tundub pigem pressi trügimisena ja tasuta reklaami mangumisena. Ja see on hale. Võiks vast soovitada selle peale, et "vähem möla, pikem samm".
    "suurim ja kvaliteetseim" jutt asjaliku teate lõpus on ka tegelikult hale ja mõttetu möla, miks peaks seda lugema ja kas see kedagi üldse huvitab? Kui asi töötab igal pool ja kindlalt, ei ole ju sellist jura üldse vaja! Ja kui ei tööta, siis see ei aita ;)

  • Kaja

    19.04.2006 14:50:37 | Vasta

    Mustale: jah, see paberi raiskamine on häbiasi, täiesti nõus. Oleme sellest juba sisemiselt rääkinud, et nii ei tohi.

    Octavianusele: kuidas operaator X julgeb väita, et ta püstitab rohkem tugijaamu kui teised kokku? Sa saad väita, et sul hetkel ON midagi rohkem kui teistel (see on mõõdetav), aga ei saa väita sama tulevikutegevuste kohta. Kuidas sa tead, mida ja kui palju teised aasta jooksul teevad? Või kui lähtuda sellest, et EMT on öelnud tagasivaatavalt "igal aastal oleme püstitanud vähemalt 60 tugijaama", Tele2 ütleb jooksva aasta kohta "iga nädal uus mast" (52 tükki aastas siis eeldatavalt) ja Elisa, et "110 tugijaama", siis juba aritmeetiliselt - kas on kedagi, kes püstitab rohkem kui teised kaks kokku? ;)

  • Henrik Ilves

    19.04.2006 15:35:06 | Vasta

    Kaja,

    Jah, Sul on täitsa õigus, iroonia oli mu küsimuses olemas. Sest ma tegelikult ju teadsin küsimatagi, et ka teie jätkuvalt oma leviga tegelete. Aga minu jaoks oli imestus pigem selles, et miks EMTi konkurendid just viimasel ajal nii kõvasti selle ümber kella on hakanud lööma. Viimase poole aasta jooksul tuleb meid mastiraporteid veel ERITI palju.

    Tõesti, oi kuidas ma ei taha saada ballasti stiilis "kvaliteetne ja tarbijate usalduse pälvinud operaator, bla bla blahh," sest delete-klahv on sedasorti teksti kustutamisest juba kulunud. Samasugused märgid on näha enamike ajakirjanike klaviatuuridel. Põhjus, miks seda endiselt teatesse sisse topitakse, on minu meelest selles, et mõnikord ajakirjanik lihtsalt ei jõua või ei viitsi, ja juhtub, et reklaamepiteedid pääsevad nö. eetrisse. "Äkki näkkab," mõtlevad vist PR-tegelased.

    Et meedia kolib üha enam onlinesse, see tegelikult sobibki PR-ile väga hästi. Minul on ikkagi aega veidi nikerdada ja padureklaami välja selekteerida, aga online portaalis on A ja O kiirus. Kuidas veeb mõjutab ajakirjanduse kvaliteeti ning ettevõtete suhtlust meediaga on aga hoopis omaette teema.

    Taustainfot on aga kah ikkagi tarvis, ja tasakaalustatuse huvides kiidan aga nüüd omakorda Su kolleegi konkureerivast ettevõttest. Eile hommikul toimetusse jõudes leidsin laualt ümbriku, seal sees rahvusvahelist kontserni puudutav brošüür ANNUAL REVIEW 2005 ning uurisin seda tõesti huviga ja põhjalikult. Ning panin sahtlisse kindlasse kohta – kui mul kunagi sealt mõnda numbrit vaja läheb, on sealt seda kõige mugavam võtta. Saada mulle EMT-i kohta kah midagi sarnast, teed mu töö lihtsamaks ja samas ei pea sa  spämmi pärast põdema :p.
    Mailikastis on infot liiga palju, rääkimata sellest, mida RSS toob, näed ise, Sinu blogi uurimiseni jõudsin kah alles õhtupoolikul.

    Henrik Ilves

  • Priit

    19.04.2006 17:08:02 | Vasta

    Paradoksaalsel kombel on nüüd, kus tänu internetile ja consumer generated media'le muutub suhtlemine vabamaks ja mitteformaalsemaks selline ballast siiski vajalik. Mingis osas mõjub see lugejale, kuid peamine põhjus seda kasutada on automatiseeritud uudisteteenused nagu Google News ja otsingumootorid, mis korjavad ja edastavad teateid muutmata kujul. See ballast aitab masinatele selgitada, millega on tegemist. Samas tuleks jälgida, et asi spämmiks ei muutuks. Ja eks koer peab ikka ise oma saba liputama.

  • Kaja

    20.04.2006 12:11:12 | Vasta

    Priidu välja toodu on minu jaoks uus aspekt, mis nendesse "sabadesse" teise pilguga suhtuma paneb. Tänases teates meie tütarfirma kaubavaliku laienemise kohta lisasin kah taustalõigu, et mis firmaga on tegemist.

    Henrik, see oli tore üllatus, et Sa siin lugemas käid Smile

  • huviline

    20.04.2006 12:58:29 | Vasta

    Kaja äkki avaldad palju siis tegelikult on EMT-l maste püsti?
    Lisaks veel juurde, et Hinnad On Määravad.
    Omal ajal võis ju rasva koguda aga nüüd tuleb järjest rohkem välja panna.
    Paljas sõnakõlks "kvaliteetoperaator" ei toimi enam paljude puhul.
    Niikaua kui te DIIL-ile GPRS-i ei lisa saab positsiooniga lehvitada.
    Loodan et sa ei solvu Smile

  • Kaja

    20.04.2006 13:35:18 | Vasta

    Mis ma ikka solvun Smile Mastide arvu ma aga täpselt ei teagi, sest pole seda kunagi küsinud. Mast pole ju tegelikult oluline ning lisaks nö enda mastidele kasutatakse ka konkurentide omanduses olevaid maste, muid kõrgehitisi jne, mille otsa tugijaamu riputada. Tugijaamu on aga 860 (mõne kuu taguse seisuga, kui selle numbri ka välja ütlesime, ja ma päris iga kuu endale võrguehitajatelt värsket raportit ei telli Smile Lisaks on erineva võimsusega repiiterid, mis tagavad levi siseruumides, neid on palju ja neid nö ametlikult ei loendata.

    Ohh, üldiselt ma ei viitsiks oma blogis tööjuttu ajada, aga ise ma selle arutelu siin välja kutsusin Smile

  • valts

    26.04.2006 12:28:55 | Vasta

    "iga nädal uus mast"-sõnum moodustab muide omapärase järje t2 ärikliendi-kämbile, kus visuaalis olid olulisel kohal america's cupi purjekad. mereinimestel vähemasti meenutab "mast" kõigepealt üht eluliselt tähtsat purjekatükki ja alles pärast, logo nähes, tekib seos mobiilsidega. minu meelest kukkus huvitav kontekst välja: ühel nädalal imagos hi-tech purjekad, teisel aga suur tekst "iga nädal uus mast" - tõhus tiim kui korra nädalas paadil masti murravad...

  • Kaja

    26.04.2006 14:47:23 | Vasta

    Mul endal muide käis kah sama seos peast läbi, aga arvasin, et ju ma otsin konkurendi kampaaniast teadlikult vigu, nii et surusin selle jõuga alla. Hea meel teada, et ma ikka pole lihtsalt kiusakas inimene, vaid et ka teised sama paralleeli tõmbasid Smile

Lisa kommentaar

Loading