Get a life!

Kaja kirjutab elust ja kõigest, mis selle sees on

Töine: inside-juttu reklaamimüüjatele

Ma ei pea tööl palju tegelema reklaamipindade müüjatega (meie reklaamijumalanna on Sigre ning planeeringutega tegeleb meediaagentuur), aga aegajalt pöördutakse siiski ka minu poole. No näiteks kui müüakse paketti "ajakirjanduslik neutraalne lugu firma poolt + reklaam järgmisel lehel". Nii et olen selle valdkonnaga siiski pidevalt kokkupuutes.

Võrreldes veel mõne aasta taguse ajaga on reklaamimüüjate professionaalsus mäekõrguselt tõusunud, aga mõned asjad panevad siiski jätkuvalt imestama.

1. Kui pöördutakse suure firma poole ning ainus ja peamine argument on: "Meil on teile us-ku-ma-tult soodne pakkumine." Muidugi, soodne on hea, aga suured firmad omavad piisavalt suurt turunduseelarvet, et mitte minna leili ja hakata rapsima ainult soodsamalt saamise nimel. (Paralleel isikliku eluga oleks ilmselt see, kui teile pakutaks soodsa hinnaga kaupa, mida te soodsast hinnast hoolimata üldse ei vaja). Pealegi on suurematel firmadel (meediaagentuuride kaudu) reeglina sõlmitud allahindlusprotsentidega mahulepingud kõigi suuremate meediaväljaannetega, nii et näiteks mingi väljaande ilu, tervise, reisi, investeerimise või mille iganes lisa otsepakkumine on heal juhul konkurentsivõimeline, kuid reeglina mitte supersoodne. Huvitav, kas eriprojektide reklaamimüüjatele korporatsiooni suurimaid reklaamikliente ning nende tingimusi ei tutvustata?

2. Kui argumendiks on "See on täiesti viimase hetke pakkumine." Tore, aga MIKS te siis pakute oma pinda või eetriaega meile nii viimasel hetkel? Firmadel on oma turundusplaanid ning ajastused, millal mingit sõnumit välja tuua. Teie kanal võib oma sihtgrupi ja teemade poolest muul ajal igati sobida, aga kui sel viimasel hetkel on aktuaalsed hoopis teised jutud, siis paraku mitte. Või kui reklaami selle teema kohta või selle sihtgrupi jaoks lihtsalt olemas ei ole ja piiratud aja jooksul ei jõuaks agentuur seda ka teha. Jutt, et "aga meil on siin oma kujundaja" kindlasti ei päde, sest suured firmad järgivad reklaamides kindlat stiili, kvaliteeti ja kontseptsiooni ning ei lase oma reklaame kujundada suvalisel kodanikul, kes firma reklaamipoliitikast ja brandbookist halligi ei tea.

3. Kui äraütleva vastuse saamise järel saadetakse sama pakkumine selle firma teisele, kolmandale, neljandale jne töötajale. Heihei, uskuge: keegi ei ütle teile ära isiklikult, vaid siiski firma nimel, ja reeglina on pakkumised enne vastuse saamist kooskõlastusringi läbinud. Ja enamasti on ka nii, et teine, kolmas jne inimene saadab pakkumise edasi ikkagi sellele esimesele, kes selle valdkonna eest vastutab. Minu rekord on saada viie kolleegi kaudu üks ja sama sponsortaotlus, Sigrele on laekunud reklaamipakkumisi vähemalt sama paljudest, vist isegi rohkematest kanalitest. Ja sorry, aga kohvinurgas siis naerdakse ja teritatakse keelt selliste omast arust kavalpeade üle.

Aga nagu ma ütlesin, reklaamimüügi tase on mõne aasta tagusega võrreldes siiski mäekõrguselt tõusnud. Ja kindlasti püüan ma reklaamimüüjate vastu alati viisakas ja kena olla - pakkumisi teha on ju nende töö. Enamasti tehakse seda ka väga meeldivalt, ainult et jah - neid kolme punkti võiks arvesse võtta :)

Kommentaarid (4) -

  • laborihiir

    12.09.2007 11:55:53 | Vasta

    Võiksin Sulle punktidest 1 ja 2 rääkida tunde reklaamiinimeste köögipoolelt vaadatuna. Kuidas needsamad XL mõõtu turunduseelarvetega suured firmad ei lähtu väljaande võimalikust sihtgrupist ja kasutegurist vaid stamplausest "väljaanne x annab meile y hinnaga" Tõsiasi, et x tiraaz on poole väiksem ja sellest johtuvalt kasvõi trükikuludki on täielik pisiasi...
    Kuidas meediaagentuurid, need kliendi käepikendused, ei ole oma otsustes alati erapooletud...
    Muuseas, on lehedisainereid, kes töötanud samas üle kümne aasta ja teavad klientide brandbookist umbes sama palju kui agentuuri rahvas või turundaja ise. Enamgi. Nad oskavad parandada ka agentuurist saadetud vigaseid kujundusi.

    Nii, et medalil on endiselt kaks külgeSmile Aga üldiselt koostöö siiski toimib või enamalt jaolt toimib.

  • jaanomartin

    12.09.2007 12:59:10 | Vasta

    Selle asjaga on nüüd nii ja naa. Hakkasin vastust kirjutama ja see sain nii pikk, et postitasin selle hoopis oma blogis iseseisva tekstina.

    Olen aja jooksul pendeldanud edasi-tagasi reklaami tellija poole ja meediakanali vahel ning tean mõlemat köögipoolt. Kahjuks ei või siin kogu inside infot paljastama hakata, sest siis läheks maailm uppi. Aga pole see asi nii lihtne ühti, kui Kaja kirjeldatud jäämäe tipp arvata laseb.

    See juba kord on vaba majanduse hind, et turul me kõik, vennad ja õed. Ja ei ole nii, et ainult üks on ostja ja ülejäänud müüvad. Rollid vahetuvad, ja väga kiiresti. Hommikul mina klient ja sina teenusemüüja. Lõunal aga juba vastupidi ja õhtul pügavad meid mõlemat hoopis kolmandad.

  • kaur

    13.09.2007 18:19:16 | Vasta

    3) ehk äraütleva vastuse kaudu eri inimeste kaudu järjest müümine toimib tegelikult hästi. See on minu kogemuse järgi konverentsi- ja koolituse telefonimüüjate põhinipp. Kui nad saavad spetsialisti- või keskaskme juhi tasemel eitava vastuse, siis ronivad nad ettevõtte hierarhiat pidi aina ülespoole, kuni leiavad ülemuse, kelle peal ajupesu "just TEIL on just SEDA teenust VAJA" õnnestub. Ning kuna suhtlusoskus on kuldsuu-müügimehe põhiline töövahend, siis suudavad nad juhte veenda paremini kui nende pädevad, aga suu peale kukkunud alluvad.

    Millalgi õppisin ma küsimuse "aga kas ma tohiksin saada ka teie ülemuse kontaktid..." peale telefonikõne üsna ebaviisakalt ära lõpetema. (Koos muidugi hoiatusega ülemusele, et kui helistab X, siis parem ära räägi temaga ja kui räägid, siis ära usu.)


  • blaa

    28.09.2007 17:50:53 | Vasta

    haha, jaanomartinil on hea point - mobiilioperaatorid ise kasutavad täpselt samu nippe oma kraami müügiks...

Lisa kommentaar

Loading