Get a life!

Kaja kirjutab elust ja kõigest, mis selle sees on

E-kool: Kuidas sa seda tegid?

E-kooli paljukirutud uuenduste seas on ka üks tõsiselt naljakas: ülesannete järel on küsimus "Kuidas sa seda tegid?" ning sellele klikkides viib link üksikasjalikule ankeedile. Muidugi ei kutsu selline asi hoidma noort irooniat vaka all, ehkki loomulikult saadakse aru ideest, et ilmselt on üllal eesmärgil tahetud tekitada foorumilaadset kogemuste jagamise kohta. (Mida e-koolilt keegi ei oodanud, aga see pole praegu teemaks.)

Näited küsimustest-vastustest ühe koduseks ülesandeks antud töövihikuülesande juurest:

Kuidas sa seda tegid?
- Võtsin töövihiku ja pastaka ja andsin tuld.

Mida sa kasutasid?
- Pastakat ja oma aju.

NB!: Mitte korrata sellist lähenemist koolides, kus kriitikameele väljendus pole soositud.

Naersin südamest. Aga tegelikult on muidugi kohutavalt nõme, et üks praktilisemaid e-asju (mida e-kool kahtlemata on) kipub vägisi vaat et hingusele minema.

- Omanik tegi arendused (mida keegi, ka mitte noored ise, ei vajanud ega oodanud).
- Keskkond on nüüd ebamugavam (OK, võibolla lihtsalt harjumatuse pärast, ehkki tundub, et siiski muus osas ka).
- Omanik peab koolidele hinda tõstma, sest ei tule omadega toime (ei oleks tulnud küll ka ilma arendusteta).
- Koolid protestivad, et ei taha ebamugavama (ja mõttetute lisadega) keskkonna eest rohkem maksta ja et nad pigem loobuvad selle kasutamisest.
- Omanik ütleb, et tal pole vahet, kas minna pankrotti sellepärast, et kõrgema hinna pärast enam e-kooli ei kasutata või sellepärast, et madalam hind ei kata kulusid.

Ja riik? Riik, kes nii meelsasti on e-kooli edulugu ja laia kasutajaskonda E-Eesti näitena toonud, distantseerub nüüd viisakalt kogu asjast, rõhutades korduvalt, et e-kooli pole paigutatud sentigi riigi raha ja tegu on erafirma ja koolide vahelise suhtega.

Jah. E-kool, kuidas sa seda tegid?

Kommentaarid (7) -

  • nuhk albert

    22.09.2010 09:44:51 | Vasta

    E-kooli juhtum on minu arvates tüüpiline näide, kus programmi tegijad kulutavad hulga aega vingete nö kellade- ja vilede tegemise peale, ega taha kuidagi mõista, et kasutajad neid ei vaja. Samuti ei taheta mõista, mida kasutaja tegelikult vajab. Olin ise kunagi ühe uue programmi loomise juures ja mind ajas itimeeste suhtumine asjasse hulluks. Nad pakkusid välja aina uusi vingeid kelli ja vilesid ega saanud kuidagi aru, et me neid ei taha. Nad ei suutnud uskuda, et keskmine arvutikasutaja, kes nende loodut iga päev vajab, tahab lihtsat ja töökindlat süsteemi. Mina ei jõudnud programmi lõpliku valmimist ära oodata ja vahetasin töökohta. Aga nagu räägiti, siis veel kolm aastat hiljem polnud süsteem töökorras. Ikka juhtus mingeid jamasid. Aga mittevajalik kellamäng oli vägev.

  • Kaur

    22.09.2010 16:14:47 | Vasta

    Kaja, mina saan aru, et need ülesanded on sinu enda isiklik "tasklist". Milleks neid sinna vaja on - pole aimugi. Minu ega mu lapse jaoks ei ole. Töövihiku-ülesanded on mujal ja neile ei saa vastata "kuidas tegin". Kas kõrgemates klassides tekib sinna midagi?

    Üleüldse on julgelt kolmveerand e-kooli nähtavast funktsionaalsuses minu jaoks mingi ebavajalik absurd.
    "Kontaktid" ja "vestlused" - kas ma peaks hakkama e-kooli abil kellegagi suhtlema? Kellega? Miks? Mul on e-mail ja facebook ja sedagi on liiast, miks peaks ma veel e-koolil lisaks võtma? Ja lapsel tulevad millalgi msn ja rate niigi, kas neist ei piisa?
    "Ülesanded?" Ei saa üldse aru, milleks need kasulikud on. Lapse ülesandeid seal igatahes ei ole.
    "Sahtel?" Tühi koht. Mis seal peaks olema? Ja miks?
    "Sündmused?" Tühi.
    "Teated?" Tühi.
    Tunniplaan, hinded jne on ka tühjad, aga see on vast 1. klassi lapsevanema eripära, küllap sinna midagi tekib.

    Samas. Ma saan aru, et eks sisu on kooli, mitte e-kooli haldava firma teha. Kui kool tunniplaani või teateid ei sisesta, siis seal midagi pole ka. Ja kasu sest e-koolist ju natuke on.

    Aga üldiselt tundub väljastpoolt vaadates, et tegu on äärmiselt _LIHTSA_ rakendusega. Paar vormi, vähe andmeid, mingit keerulist loogikat ei ole. Miks selle ümber selline tramburai käib - ei saa aru.

  • Kaur

    22.09.2010 16:22:50 | Vasta

    Eriti haige on kemplemine hinna üle. http://www.tartupostimees.ee/?id=316315 kirjutab:
    "E-kooli võimalikud hinnad uuel aastal on 782 krooni (kuni 200 õpilast), 1564 krooni (kuni 400 õpilast), 2346 (kuni 600 õpilast) ja 3129 krooni (üle 600 õpilase) kuus."
    See raha on ju naljanumber. Paar krooni kuus õpilase kohta. Või teistpidi vaadates ühe keskmise arvuti hind aastas. See on igal juhul kasulikum (odavam) kui ise midagi pusida. Jutt sellest, et e-kool on kallis, on - väljastpoolt vaadates - haige jura.

    Muidugi, jutt, et "meil pole töövihikute jaoks raha", on samasugune jura. Aga sellegipoolest vist tõsi...

  • Mari

    22.09.2010 19:44:40 | Vasta

    Mina, olles harjunud eelmise ekooli tabeli vormiga, olen suht pettunud selle uue üllitise pärast. Kui laps koolis käib, siis on kõik ok. Ta teab ise, mida  õppida ja millal. Aga kui ta puudub... Algklassilastel võivad ju kaaslaste telefoninumbrid olla, kuid vastuseks saadakse ikka, et tunnis ei tehtud midagi erilist, või et ei mäletata. Õpetajale kirjutamine võib olla viimasele väga tüütu. Muudkui vasta erinevatele vanematele, millega koolis tegeleti.
    Tabelis oli kogu sellise info leidmine lihtne ja loogiline.
    Ma ei arva, et lapse õpetaja peaks selline sõber olema, kellega ma vestlema peaks. Et nagu oma semu. Pigem võiks õpetaja poole pöörduda siis, kui kuidagi muud moodi ei saa. Ekooli üks põhilisi funktsioone võiks olla võimalus näha, mida tunnis on tehtud ja mida koju õppida on antud. Nii puudujaile kui kohal viibinuile. No ja enamus inimesi huvitub hinnetest ka. Alles siis, kui need võimalused veatult töötavad, võib igasugu vilesid ja vidinaid juurde leiutada.
    Uuendustest on tore puudumisteate kirjutamine. Ülejäänu vajalikkuses ma veendunud pole.

  • Alar

    22.09.2010 21:41:20 | Vasta

    Kurb näide sellest, kuidas mõtlematu tegutsemisega on võimalik vahva ja vajalik asi ära rikkuda. Võiks lausa Tehnikaülikooli ja IT kolledži tudengitel lasta kursusetööna ära kaardistada kui "IT projekti, mis vabastab teenusepakkuja kasutajatest ja likvideerib firma"...

    Kõrvalt vaadates tundub, et hea IT rakenduse tuksikeeramiseks pole vaja muud kui jätta arvestamata paar lihtsat tõsiasja:

    - on põhimõtteline erinevus, kas arendada ja hallata väikefirma kodulehte , mõnda interneti vabatahtlikku suhtluskeskkonda või suurt kümnete tuhandete kasutajatega äritarkvara rakendust. E-kool on oma olemuselt kindlasti äritarkvara, millelt selle kasutaja ootab eeskätt töökindlust, kasutusmugavust ja stabiilsust. Ning hea tarkvara peab toetama põhitegevust, mitte ei tule põhitegevust hakata sättima tarkvara võimaluste järgi.

    - kasutatav tehnoloogia valitakse otstarbekust ning arendus- ja haldusprotsessi silmas pidades, mitte selle järgi, mis mõnele arendajale internetist silma jäi. Uus e-kool kasutab väga edevaid veebilehtede kuvamise tehnoloogiaid, mis samas arenduse seisukohast tähendavad üsna keerulist koodi ja vajadust see kood ükshaaval kohaldada ja testida erievtel veebibrauseritel. Aga see on kõik lisatöö ja lisakulu. Seetõttu paneb muigama Koolitööde AS kurtmine, et neil ei jagu kiireks ja kvaliteetseks arenduseks raha ning mõistmatult õlgu kehitama olukord, kus praegune rakendus ei toimi IE 7  brauseris -- sest tegijatel pole lihtsalt aega ja võib-olla ka piisavalt oskust kirjutada sellisel tasemel koodi -- valitud tehnoloogia käib ilmselgelt tegijatele üle jõu.

    - Mitte kunagi ei saa eeldada, et äritarkvara kasutaja ühtlasi testib seda tarkvara.  Matemaatikaõpetaja töö on lastele Phytagorase teoreemi jms. õpetada. E-kool, kuhu hinded ja kodused ülesanded kirja panna, on tema jaoks samasugune töövahend kui tahvel, joonlaud ja kriit. Rakenduste kasutatavuse analüüs on üks osa arendusprotsessist, täpselt samuti ka testimine.

    - kool algab alati 1. septembril. Ning vanarahva põline tarkus vanasse kaevu sülitamisest enne uue valmimist kehtib ka IT maailmas. Ka veidike aegunud kuid töötav süsteem on alati parem kui uus, moodne ja mittetöötav süsteem.
    Kuivõrd e-kooli arendajate seas on kunagine Haridusministeeriumi ja Rocca al Mare kooli IT juht, siis on mõnevõrra üllatuslik, et nii september ja ka kõik muud ilmnenud probleemid tegijatele nii ootamatult tulid.

  • Kaja

    23.09.2010 13:58:28 | Vasta

    Alar: Kui hea, et Sa IE7 kohta kirjutasid! Ma arvasin, et mina olen IT-idioot, püüdes tulutult leida uuendusi brauserile, mis e-kooli teatel on "vananenud" Smile

  • boiler maintenance

    20.11.2010 13:36:57 | Vasta

    Fascinating article and comments on  E-kool: Kuidas sa seda tegid?. Not everybody can have the identical views or experience. I suppose I am in line with with this sites positioning. A post a day keeps the commentaries flowing.

Lisa kommentaar

Loading